🔷️ شورای برنامهریزی و توسعه استان یزد با حضور محمدرضا صباغیان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، نماینده شهرستانهای میبد، تفت در مجلس شورای اسلامی، استاندار یزد، معاونین استاندار، اعضای شورای برنامهریزی و سایر مسئولان مرتبط برگزار شد.
🔹️ در آغاز جلسه، گزارشی از میزان پیشرفت برنامه هفتم توسعه در سال نخست ارائه شد. طبق گزارش متخصصان، عملکرد استان در ۹ محور اصلی این برنامه، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام شد.
🔸️ محمدرضا صباغیان با اشاره به گزارشدهی وزرا در جلسات اخیر مجلس درباره برنامه هفتم توسعه گفت:
«پس از مدتها، مجلس توانست نقش نظارتی خود را بهدرستی ایفا کند. در این جلسات، وزرا عملکرد خود در اجرای برنامه هفتم را ارائه کردند و مشخص شد دولت در تحقق اهداف این برنامه چندان موفق نبوده است. بهطور طبیعی با افزایش فشار از سوی نمایندگان، وزرا نیز دستگاههای زیرمجموعه خود را ملزم خواهند کرد تا در گزارشهای بعدی پیشرفت ملموستری ارائه دهند.»
🔹️ در ادامه، موضوع توسعه صنایع و معادن و پیامدهای زیستمحیطی آنها در استان مورد بررسی قرار گرفت؛ مشکلات گسترده آلایندگی، وجود بیش از ۳۵۰ پروژه نیمهتمام و نداشتن مجوزهای لازم در برخی پروژهها، موجب نگرانی درخصوص سلامت مردم و همچنین آسیب به سرمایهگذاران شده است. بر همین اساس، لزوم کنترل آلایندگی از طریق نصب فیلترهای استاندارد، افزایش فضای سبز در اطراف صنایع، و جلوگیری از صدور مجوز برای صنایع آلاینده جدید از مهمترین اقدامات ضروری برای مدیریت این وضعیت عنوان شد.
🔹️ سپس موضوع حیاتی آب در استان مطرح شد؛ مسئلهای که در حوزه کشاورزی، صنعت و شرب اهمیت اساسی دارد. در این بخش، موضوع انتقال آب از سد خرسان به استان یزد مطرح شد که استاندار یزد از پیگیری جدی این پروژه خبر داد.
🔸️ صباغیان درخصوص تأمین آب پایدار استان گفت:
«اجرای این خط انتقال آب اقدام ارزشمندی است و از پیگیریهای استاندار تشکر میشود؛ اما این میزان آب پس از چند سال پاسخگوی نیاز استان نخواهد بود. برای تأمین آب پایدار باید بهصورت جدی پیگیر انتقال آب از دریای عمان به استان یزد باشیم و از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای این پروژه بزرگ استفاده کنیم.»
🔹️ در بخش بعد، موضوع حملونقل استان مطرح شد. با پیگیریهای نماینده مردم حوزه مهریز و مسئولان استانی، افزایش پروازها و افزایش سهمیه بلیت قطار از مبدأ و به مقصد یزد انجام شده که از توصیههای مهم در طرح «یزد پایدار» بوده است.
🔹️ همچنین گزارشی درباره وضعیت توسعه خطوط ریلی استان ارائه شد. با توجه به موقعیت استراتژیک یزد در مرکز کشور و نقش صنعتی آن، توسعه زیرساخت ریلی یک ضرورت محسوب میشود.
🔸️ صباغیان با اشاره به ظرفیتهای ویژه شهرستان بافق گفت:
با توجه به اینکه مسیرهای متعددی از نقاط مختلف کشور به بافق منتهی میشود و این شهرستان بهعنوان یکی از مهمترین مراکز اتصال خطوط ریلی کشور شناخته میشود، احداث «پهنه ریلی» در این منطقه یک نیاز ملی است. زمین ۵۰۰ هکتاری موردنیاز این طرح تأمین شده و اکنون ضروری است راه آهن برای اجرای پروژه ورود کند تا امکان واگنسازی، ریلسازی و سایر ملزومات حملونقل ریلی در این نقطه استراتژیک فراهم شود. همچنین درخصوص خط راهآهن بافق نایبند که کریدور شرق به غرب نیز محصوب میشود، دستور مطالعه از وزیر محترم اخذ شده و پیگیری اجرای آن بر عهده مسئولان مربوطه قرار گرفته است.





