وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور با حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به پرسش محمد رضا صباغیان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پیرامون مشکلات حوزه ارتباطات پاسخ داد.
در این جلسه، صباغیان با اشاره به کیفیت پایین آنتندهی تلفنهای همراه، قطعیهای مکرر تماسها، و سرعت پایین اینترنت همراه و خانگی نسبت به سرعتهای اعلامشده هنگام فروش، نسبت به نبود اقدام مؤثر برای رفع این مشکلات، ابراز نگرانی کرد.
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نارضایتی گستردهای در میان کاربران به دلیل عدم تحقق وعدههای اپراتورها و وضعیت نامطلوب ارتباطی شکل گرفته است، از وزیر ارتباطات خواست تا توضیح دهد چرا اقدامات اساسی و ملموسی برای بهبود این وضعیت صورت نگرفته است.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال، گزارشی از اقدامات انجامشده و برنامههای وزارتخانه برای ارتقاء کیفیت شبکه ارتباطی کشور ارائه کرد. با این حال، صباغیان نماینده سوالکننده با تأکید بر لزوم ارائه گزارش جامعتر، مهلت یکهفتهای به وزیر داد تا گزارشی کامل، شامل مستندات فنی و اجرایی، درباره اقدامات انجامشده و برنامههای آینده، به کمیسیون ارائه کند.
وی اعلام کرد که پس از بررسی گزارش نهایی، در خصوص ارجاع یا عدم ارجاع سوال به صحن علنی مجلس، تصمیمگیری خواهد کرد.
لازم به ذکر است که خلاصه و متن سوال محمد رضا صباغیان به شرح ذیل می باشد:
خلاصه سوال :
عدم کیفیت مطلوب انتن دهی تلفنهای همراه و قطعی های مکرر در تماس ها و همچنین سرعت اینترنت همراه و خانگی مطابق با سرعت های اعلامی هنگام فروش نمیباشد و سرعت مطلوب را ارائه نمی دهند. این موارد موجب نارضایتی کاربران را فراهم نموده چرا برای رفع این مشکلات اقدام اساسی صورت نمیگیرد؟
شرح سوال :
همانگونه که مستحضرید امروزه تقریبا زندگی همه افراد جامعه و تمامی مشاغل و کسب و کارها با اینترنت و تلفن همراه گره خورده است و به همین علت کیفیت ارائه خدمات در این بستر بسیار حائز اهمیت است ولیکن در کشور ما علیرغم تلاش های صورت گرفته و اقدامات خوبی که شده است شاهدیم که تا رسیدن به وضعیت مطلوب همچنان فاصله داریم. متاسفانه شاهدیم هنوز در برخی از نقاط شهرهای بزرگ و کلان شهرها و حتی پایتخت مشکل آنتن دهی وجود دارد و عدم پوشش مناسب و قطعی های مکرر تماس باعث اختلال در کارها و نارضایتی کاربران شده است.
در مورد سرعت اینترنت نیز بسیاری از کاربران از آن شکایت دارند. عمدتا سرعتهای اعلامی هنگام فروش با آن چیزی که تحویل کاربر میشود مغایرت دارد و این موضوع در اینترنت همراه و خانگی وجود دارد و باعث نارضایتی کاربران و تضییع حقوق آنها میگردد.
چرا نظارت کافی در نحوه ارائه خدمات به کاربران وجود ندارد؟