مهلت ۶ ماهه محمد رضا صباغیان به وزیر آموزش و پرورش / اگر تغییری ایجاد نشد استیضاح را پیگیری می کنم
محمدرضا صباغیان :
سؤال مطرح شده پیرامون دلیل افت تحصیلی و کاهش میزان نمرات دانشآموزان به کمتر از نمره ۱۰ و حتی برخی از استانها حدود زیر هفت و نیم بوده است.
جناب وزیر:
۱- سیاستها ۲- برنامه ریزیها
۳- و مدیریت نادرست
در جامعه دانشآموزی که آینده ساز هستند و فردا مقدرات کشور باید در اختیار آنها قرار گیرد، تحمیل شده و آنها را به این وضعیت سوق داده است.
این وضعیت محصول این دولت و آن دولت نیست بلکه محصول ادوار و دولتهای مختلف است.
وی تصریح کرد:
آقای کاظمی ولی امروز شما سکاندار و مقام عالی این مجموعه هستید و میتوانید با همین فرمان مسیر را ادامه دهید و روزبهروز وضعیت وخیمتر شود یا فرمان را برگردانید.
بر این اساس این سؤال مطرح شده است که اگر آن را درست میدانید، برنامه مسنجم و عملیاتی خود را برای تغییر آن به نمایندگان ارائه دهید و مشخص کنید در این مدت چه کردهاید و چه زمانی این مسیر بازگشت و تغییر خواهد کرد
ضمنا. پاسخ و گزارش خود را با آمار و ارقام بیان کنید.
نماینده مردم با اشاره به مشکلات موجود حوزه آموزشی در کشور، افزود:
امروز مدارس متعددی به سبکهای مختلف در کشور یادآور نظام کاست و طبقاتی در زمان ساسانیان است که در تاریخ آنها را سرزنش میکردیم.
امروز فرزندان افراد پولدار و بعضا مسئولان به راحتی مدارس خود را جدا میکنند و در مدارس غیرانتفاعی سالانه حدود ۱۴۰ میلیون تومان شهریه میپردازند تا تحصیل کنند.
امروز افراد با استعداد در مدارس خاص اعم از شاهد، دولتی و نمونه تحصیل می کنند
ولی ۸۰ درصد دانش آموزان کشور در مدارس دولتی که بهترین معلمان و دانش آموزان آنها به مدارس خاص رفتهاند با کمترین امکانات تحصیل میکنند.
بنده معلم بودم و میدانم وقتی در یک کلاس ولو ۲ نفر دانش آموز درسخوان حضور داشته باشند موتور محرکه کلاس هستند، اما ما آنها را جدا کردهایم و نتیجه این شد که رتبه کمتر از هزار کنکور برای ۹۷.۵ درصد از دانش آموزان مدارس خاص می باشد یعنی ۲.۵ درصد از ۸۰ درصد دانش آموزان کشور رتبه کمتر از هزار دریافت کردهاند یعنی فردا رشتهها و مسئولیتهای مهم و کلیدی در اختیار خانوادههای است که فرزندانشان در مدارس خاص قرار میگیرد.
هم اکنون نیاز است وضعیت تحصیل در آموزش و پرورش ساماندهی شود چرا که آموزش و پرورش کشور جامع نیست و آموزشها سطحی و ناقص است کما اینکه قالیباف در بخشی از بیاناتش اشاره کرده بود که دانش آموزی را مشاهده کردم که اواخر سال اول ابتدایی بود و نام خود را نمیتوانست بنویسد.
متاسفانه این سواد و علم و دانش چهل درصد از دانش آموزان کشور در مقطع ابتدایی است
مدارس دولتی کمترین مشاور را دارند تجهیزات آنها فرسوده است و مدیران مدارس در پی تامین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هستند. دیگر به وضعیت آموزش نمیپردازند
صباغیان در انتقاد به میزان حقوق و دستمزد معلمان افزود: معلم با این حقوق ناچار است برای تامین معیشت به دنبال مشاغل دوم و سوم یا مغازه یا رانندگی باشند، آقای وزیر فرصت کردید سری به به آژانسها و اسنپ بزنید همکارانتان آنجا فعالیت دارند.
آینده ما در خطر است، کاهش میانگین نمرات به کمتر از ۱۰ یعنی بهترین روزهای عمر دانش آموزان در حال تلف شدن است یعنی معلمان نمیتوانند رسالت خود را به درستی انجام دهند یعنی در آینده پزشکان حاذق و مهندسان متخصص و فارغ التحصیلان باسواد و تولیدات با کیفیت و قابل رقابت برای صادرات نخواهیم داشت.
یعنی مهندسان راهها و ساختمانهای بدون کیفیت خواهند ساخت
یعنی ناترازی آب، برق و انرژی تداوم مییابد.
صباغیان خطاب به وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:
شما برای ارتقا جایگاه آموزش و افزایش حقوق معلمان
باید در هیات دولت بجنگید
و در مجلس فریاد بزنید،
گزارش کنونی شما قانع کننده نیست.
آقای پزشکیان اگر راست میگویید وزیر آموزش و پرورش را در هیات دولت کنار خود بنشانید و نشان دهید همه وزرا باید به این وزارتخانه احترام بگذارند، چون برخاسته از آنجا هستند.
وی در گلایه از وزیر آموزش و پرورش، گفت: ضمن احترام به فرمانده نیروی انتظامی، شما فرمودید من سرباز آقای رادان هستم
خیر. همه کشور سرباز آموزش و پرورش هستند، دقت کنید این کلمات خطرناک است و میتواند فرهنگ شود
اگر شما میتوانید مسیر و ریل آموزش و پرورش را تغییر دهید در غیر این صورت کنار بروید. فردا خیلی دیر است.
در پایان، صباغیان بهصورت مشروط از طرح سؤال خود قانع شد و مهلت ششماههای به وزارتخانه داد. وی تأکید کرد: در صورتی که در این مدت، روند عملکرد وزارتخانه بهبود نیابد و رویکرد تغییر نکند، موضوع استیضاح وزیر در دستور کار قرار خواهد گرفت.