
در ابتدای این نشست، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به پرسش خود از وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد مبنی بر اینکه: «چرا وضعیت علمی دانشآموزان کشور با افت شدید مواجه شده است؟ بهگونهای که میانگین معدل امتحانات نهایی در سه رشته، ۱۰ گزارش شده است. علت این وضعیت چیست؟» وی این موضوع را نگرانکننده توصیف کرد و افزود: روز سهشنبه وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ به این سؤال در صحن علنی مجلس حاضر خواهد شد.
نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس از دکتر معلمان خواستار علل وضع موجود و راهکارهای برون رفت از آن را بیان کنند.
در ادامه، دکتر معلمان سراسر کشور در این نشست بیان داشتند که بخش عمدهای از مشکلات آموزشی ناشی از سیاستهای ستاد آموزش و پرورش است که طی چهار دهه گذشته تغییر محسوسی نداشته است. آنان تأکید کردند در صورت بازنگری در این سیاستها و هدفمند شدن برنامهها، بخشی از مشکلات آموزشی برطرف خواهد شد و معدل دانشآموزان نیز بهبود مییابد. همچنین به برخی قوانین آسیبزا از جمله قانون جدید کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره ورود کودکان ۵ ساله به مدرسه اشاره شد که میتواند تبعات منفی داشته باشد.
کارشناسان حاضر در نشست تأکید کردند که نظام آموزشی باید متناسب با علاقهمندی، مهارتها و رویکردهای رفتاری دانشآموزان طراحی شود تا استعدادهای آنان بهدرستی شکوفا گردد.
از دیگر مشکلات مطرحشده، کمبود تجهیزات آموزشی بهروز و محرومیت بسیاری از مدارس از امکانات لازم بود. همچنین وضعیت نامطلوب معیشتی و حقوق پایین فرهنگیان که منجر به کاهش انگیزه آنان شده است، بهعنوان یکی از دلایل افت سطح علمی دانشآموزان عنوان شد.
شرکتکنندگان در این نشست همچنین به عدم همخوانی محتوای درسی با نیازهای روز جامعه اشاره کردند و بر لزوم بازنگری در متون درسی، شیوههای تدریس و روشهای ارزشیابی دانشآموزان تأکید داشتند.
در پایان، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که با طرح این پرسش از وزیر، شاهد بهبود وضعیت نمرات دانشآموزان و توجه جدی وزارت آموزش و پرورش به نظرات کارشناسان باشیم تا موفقیت نسل آینده تضمین گردد.